03 december 2006

 

Fijn een dagje douane

Ik was weer eens in het noorden om wat zaken met de auto te regelen en belandde tot mijn grote frustratie 3 uur bij de inspecteur van de douane, (grens tussen Marokko en de Spaanse enclave Ceuta) want er was een probleem. Ik zal jullie de details besparen van die dag, het was vreselijk, maar ik had even de tijd om de inspecteur eens aan de tand te voelen wat betreft smokkel van dieren de grens over. Ik vroeg hem of hij wel eens dieren tegenkwam die hier tijdens inspectie gevonden worden in auto’s of vrachtwagens. Zijn blik veranderde direct in een soort ontkenning en hij vertelde dat er nooit iets wordt gevonden, en dat alles via de grens bij Tanger gaat., want daar is een veterinaire dienst. Ik drong aan op de smokkel van dieren en zei dat ik zeker wist dat minstens een paar keer per week in ieder geval wel een reptiel de grens hier over zou gaan maar ook wel degelijk apen. Om hem wat gerust te stellen zei ik dat ik snapte dat het erg moeilijk was om gesmokkelde dieren te vinden, zeker reptielen. Ik vroeg wat ze deden als ze wel een dier vonden. Hij kon me daar geen antwoord op geven. Hij zei; er wordt hier nooit iets gevonden.

Eerlijk gezegd geloof ik hier helemaal niets van. Maar ik moet toegeven, de inspecties zijn ook bijzonder waardeloos aan de grens. Ik ben die dag 4 keer de grens gepasseerd; zowel aan de Spaanse als de Marokkaanse kant 4 keer heen en terug (vraag me niet waarom, dat is een lang verhaal!). Ik ben 1 keer gecontroleerd aan de Spaanse grens, en die controle hield in: in achterbak van auto een blik werpen en dat was alles. Ik had toevallig een wollen deken achterin de auto liggen, daar werd niet onder gekeken. Ik had makkelijk vele schildpadden, kameleons, etc etc mee kunnen smokkelen en zelfs een verdoofde aap als ik had gewild. Aan de Marokkaanse kant werd helemaal niet gecontroleerd.

Ik ga de komende tijd veel meer energie steken in het aankaarten van dit probleem bij de douane en een samenwerking op te zetten met het douanepersoneel.

------------------------------------------------------------------------------------

A great day at the customs

The other day I was at the border between Morocco and Ceuta (a Spanish enclave in the north) to take care of some problems with the car. I will spare you the details but it turned out to be a horrible day, waiting at the border for 3 hours. It did give me time to discuss the matter of illegal smuggeling of animals with the inspector of the customs. The moment I touched the subject he became very evasive and denied that there was any illegal smuggeling of animals taking place at this border. He said that the trade took place in Tangier, which I denied. I told him I was convinced that there were many reptiles passing this border weekly and also even monkeys. To ease him a bit I said that I understood that it was hard to detect animals, especially reptiles. I asked him what they did with seized animals and he could not answer me, and again denied that there was any smuggeling of animals taking place.

To be honest, I do not believe him at all. I have to admit though, that considering the way the inspections of cars take place, I understand that nothing is ever found. That day I had to pass the borders (both Moroccan ans Spanish) 4 times (do not ask me why- long story!). I was checked once, at the Spanish border, and this inspection was no more than a quick look in the back of my car. I had a blanket in the back of my car and I could have easily smuggled trutles, cameleons etc accross the border, even a sedated monkey would have been a piece of cake. At the Moroccan border I was not inspected at all.

The coming months I want to focus more on making this problem better known at the Moroccan customs and hope we can start a cooperation with them.

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?