03 augustus 2006

 

Het bos, de apen en water



Ik ben weer in het veld en het is heerlijk! Het is behoorlijk groen nog en vanmorgen ben ik om 7:30 het bos in gegaan en heb weer genoten van de apen en de omgeving. Ik heb met enkele fossiel verkopers gepraat en ze hebben me wat interessante informatie gegeven. Ten eerste blijkt dat er tot mei sneeuw heeft gelegen, de doorgangswegen zijn een tijdje afgesloten geweest en het is een zware winter geweest. Dat heeft volgens de heren hier tot gevolg dat er minder jongen zijn geboren. In een groep die vorig jaar zo’n 22 jongen telde, zijn dit jaar slechts rond de 8 jongen te vinden. Maar er zijn ook positieve kanten aan het verhaal, en dat is dat er meer water in het gebied is dit jaar als gevolg van de sneeuw, en dat is voor alle inwoners een welkome afwisseling van jaren van droogte. Niet dat alles nu nat is hoor, maar de waterbronnen hebben iets meer water te bieden en er is wat meer voedsel voor de apen, schapen en andere, al dan niet natuurlijke, bewoners.

Wat me positief verraste was dat er nu midden in het gebied borden zijn geplaatst. Het gebied wordt, zoals ik al eerder aangaf, Parc National d’ Ifrane genoemd. Ik ben hier heel blij mee, de borden geven het gebied een wat serieuzere status en er wordt volop beschreven hoe uniek het gebied is en hoe met het gebied om te gaan. Zo wordt ook gewaarschuwd voor het voeren van de apen…..helaas stond letterlijk 10 meter verderop een groep Marokkanen de apen te voeren….maar zoals ik al eerder schreef, dit betreft slechts 3 groepen in het hele gebied, en van deze groepen weten we zeker dat er geen apen weggevangen worden voor de handel….dat is bij andere groepen een heel ander verhaal.

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?