12 januari 2006

 

Laatste maand in het veld

Het veldwerk in december was nog eens andere koek! Daar waar ik in juli nog dacht dat ik door de hitte bevangen zou raken, liep ik deze periode door sneeuw en wind. Het werd na een tijdje zelfs gevaarlijk om door het bos te lopen, want het was glad en de sneeuw bedekte de rotsen, waardoor je niet zag waar je je voeten neerzette. De valpartijen hebben vele hilarische momenten opgeleverd. Om de beurt lag een van ons in de sneeuw. Het was ook behoorlijk zwaar, aangezien je tot zo'n 20 cm in de sneeuw zakte.

Ik vond het echter geweldig en het was prachtig om de apen in de sneeuw te zien. Zij zijn daar toch veel beter aan gewend dan wij! Ook was het leuk als we sporen van apen tegenkwamen, want dan konden we de sporen volgen in de sneeuw en vonden we de groepen makkelijker.

De meeste Berber mensen zijn uit het gebied weg nu, op enkele doorzetters na, die nog altijd in het bos hun kuddes schapen en geiten hoeden. Dat moet toch een vreselijk zwaar bestaan zijn! Ik kon na een dag veldwerk een warme douche nemen.....zij gaan terug naar hun tenten. Ongelofelijk.

Na een tijdje ging het op sommige plekken dooien en hebben we gelukkig de groepen apen weer teruggevonden die we kwijt waren. Ze maakten het prima.

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?