10 november 2005

 

Back in the field

Ik ben weer in het veld en het is een bijzonder tafereel. Binnen 2 dagen is het weer geheel omgeslagen en heb ik eerder sneeuw mogen zien dan jullie in Holland. Het bos en de bergen liggen nu onder een laag sneeuw en het is KOUD!! Het is werkelijk prachtig, maar wel zwaar. Ik vind het bijzonder om in dit gebied twee uitersten mee te maken; daar waar ik in de zomermaanden klaagde over 45 graden celsius, loop ik nu in de sneeuw en ben ik tot op het bot toe koud. Mijn ouders, die bij mij op bezoek waren, gingen een dagje met me mee het veld in en ik had hen niet voorbereid op deze kou, daar ik zelf dacht dat het pas volgende maand zou gaan sneeuwen.
Het probleem in Marokko is dat men hier veel meer buiten leeft, en je dus veel meer wordt blootgesteld aan de weersomstandigheden hier. Bovendien hebben mensen hier geen verwarming en zijn de huizen gebouwd om de hitte buiten te houden…..en de kou binnen….!
De berbermensen die in dit gebied leven met hun kuddes schapen en geiten gaan bij de eerste sneeuwval terug naar hun dorpen, dus mijn vrienden zullen er niet meer zijn, jammer, een lekker warm kopje thee aan het eind van een transect was niet verkeerd geweest.

De apen maken het goed. De jongen die afgelopen geboorteseizoen zijn geboren zijn groot en sterk genoeg om te overleven in de winter en er zijn gelukkig nog aardig wat jongen te zien. Het is nu eikelseizoen en dat betekent voorlopig voldoende voedsel voor de dieren. Ook hebben ze gelukkig een enorm dik pak haar op hun lijf, en zullen ze, ondanks dat het zwaar zal zijn, de winter wel doorkomen. Nu ik nog….!!!

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?