04 oktober 2005

 

Zonsverduistering en rammadan

Vanmorgen toen ik naar het huis van Karim reed om hem op te halen was het stil rond zijn huis, de deuren zaten dicht en ik dacht dat hij zich misschien verslapen had. Dit bleek een andere reden te hebben. Er zou tussen 7 uur en 11 uur ‘s ochtends een zonsverduistering in Marokko waar te nemen zijn. Op de radio had men gezegd dat iedereen binnen moest blijven en vooral de kinderen moest weerhouden er naar te kijken. Ook werd iedereen opgeroepen om te bidden. Blijkbaar heeft een dergelijk natuurlijk verschijnsel een belangrijke betekenis in de Islam en dat had ik mij niet gerealiseerd. Karim vond het geen probleem het huis te verlaten en we zijn na een glaasje muntthee op weg gegaan en hebben vanuit de auto wat van de verduistering kunnen volgen, maar hij was al op zijn retour, dus de echte eclips hebben we gemist. Het was heerlijk rustig op de weg en we hebben de 400 kilometer in vlot tempo kunnen rijden!

Morgen of overmorgen begint de rammadan, de vastenmaand voor de Islam. De precieze datum kan aan de hand van de maan worden vastgesteld en vanavond weten we meer. De gedachte achter de rammadan is dat men moet leren voelen hoe het is om zonder eten en drinken te leven en om te delen met de minder gestelde mensen. Van zonsopgang tot zonsondergang mogen de moslims niet eten en drinken en er zijn nog vele andere regels.

Ik heb besloten solidair te zijn met mijn vrienden en als ik in Ouzoud ben mee te doen aan de rammadan, zolang ik het volhoud. In het veld echter vind ik het te zwaar, en heb ik echt water en eten nodig om de vele kilometers lopen vol te houden. Voor Karim zal het zwaar worden en ik zal ook proberen hem zo min mogelijk te belasten in deze maand. Iedereen zegt dat het een erg leuke tijd is en heel bijzonder om mee te maken, vooral ’s avonds als er weer volop gegeten en gedronken mag worden en het sociale aspect van belang is. Hier in Marokko komen ze allemaal samen om te eten en muziek te maken. Ik ben benieuwd!


Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?