10 oktober 2005

 

Politie

Op de terugweg naar Ouzoud werden we aangehouden door de politie, want een koplamp deed het niet goed. Karim ging de auto uit en begon een fel gesprek.. Vervolgens komt hij naar me toe en droeg me op 100 Dirham (ongeveer 10 euro) omkoopgeld te geven. Hij duldde geen discussie. De politie vroeg om 400 dirham en nam geen genoegen met 100. Nou, inmiddels heb ik de nodige ervaring met de politie hier en weet ik dat je je niet op de kop moet laten zitten want ze willen alleen maar wat extra centen verdienen, en het heeft vaak niets met de wet te maken, sterker nog, het is illegaal wat ze doen.

Ik besloot uit te stappen en me er mee te bemoeien. Ik zei op een vriendelijke maar serieuze toon dat ik in een auto reed die 100 keer milieuvriendelijker en beter onderhouden is dan 99% van de auto’s die rondrijden in Marokko, en dat mijn koplamp het wel deed, maar misschien niet helemaal zoals het hoort. Vervolgens ben ik langs de weg gaan staan, en heb ik auto’s en vrachtwagens aangewezen die veel meer mankeerden dan mijn auto. Karim draalde gespannen om me heen. Ik zweeg en stond naast de agent alsof ik tot kerstmis de tijd had om dit te regelen. Ongelofelijk, maar na 10 minuten kreeg ik en mijn geld terug en wenste de agent me een goede avond en of ik wel zo snel mogelijk mijn lamp wilde laten maken.
Trots stapte Karim naast me in de auto en zei “ jij bent geen Hollander, jij bent inmiddels Marokkaanse geworden…” .

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?