17 juni 2005

 

Transecten zoeken

De eerste dag hebben we besteed aan het zoeken van de beginpunten en eindpunten van mijn transecten. Een transect is een rechte lijn door het bos van willekeurige lengte in kilometers en willekeurig gekozen in bepaalde gebieden in het bos. Ik gebruik een GPS (Global Positioning System) en een kompas om te navigeren in het bos want de transecten gaan dwars door het bos heen en verdwalen is niet moeilijk….. Tijdens het lopen tellen we iedere aap die we zien en noteren veel zaken zoals de afstand van de apen tot het transect en de hoek ten opzichte van mij. Ook schrijf ik op of het mannetjes of vrouwtjes zijn en verdeel de dieren in groepen van volwassen man, vrouw, juveniel en baby’s. Door vaak dezelfde transecten te lopen vormen deze lijnen een steekproef van het gebied en kan ik later berekenen hoe groot de dichtheid van de apen is in het gebied door het te extrapoleren naar het hele bos. Ik ga per maand 3 keer vier dezelfde transecten lopen.

Het zoeken naar de begin en eindpunten was niet eenvoudig, want deze punten liggen niet langs de weg en met behulp van de GPS hebben we uiteindelijk de makkelijkste plekken gevonden om de auto achter te laten. Ik kreeg meteen al een punthoofd van een transect dat in het gebied ligt dat Sidi MGuild ligt. We hebben uren gezocht naar de dichtstbijzijnde plek om de auto te parkeren en helaas bleek dat dat op zo’n 4 kilometer lopen ligt van het transect, wat betekent dat op de dagen dat ik dit transect loop, we niet alleen de dubbele afstand lopen (heen en terug uiteraard), maar ook nog eens een heel eind om bij de auto te komen. En de hoge bergen die ik zag baarde me zorgen, want mijn conditie was niet echt geweldig toen ik begon……

Road surveysWat ik ook doe is alle wegen die door het bos lopen ook als transecten te behandelen door zogenaamde “ road surveys” te doen. We rijden langzaam op weg naar een transect en kijken goed om ons heen of we apen zien. Zodra we een aap of groep zien stoppen we en verzamelen dezelfde informatie als tijdens transecten. Deze methodiek heeft echter nog een doel, en wel om te onderzoeken of de apen in de zware droge seizoenen meer langs de weg te vinden zijn ivm watertekort dan in andere seizoenen. We rijden geen extra kilometers voor dit deel van het onderzoek, de ritten zijn altijd onderdeel van de reis naar een transect toe.

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?