15 mei 2005

 

Cascades d’Ouzoud

Inmiddels ben ik ruim 3 weken in Marokko. Ik ben met de auto uit Nederland vertrokken en ben in 2 dagen naar Algeciras in Spanje gereden waar ik de pont naar Tangier heb genomen. KarimIk heb in de haven van Algeciras even geinformeerd welke ferry maatschappijen varen tussen Marokko en Spanje, zodat Stichting AAP contact met hen kan opnemen om hopelijk in de toekomst een voorlichtingscampagne te beginnen tegen de handel in Berberapen.

Het is heerlijk om weer terug te zijn in Marokko. Dit is mijn 5e keer en alles voelt vertrouwd. Men heeft vaak een verkeerd beeld van dit land, net als ik toen ik de eerste keer ging, maar het is een land dat dicht bij Europa ligt en dus de voordelen van het westen kent, maar nog altijd de charme van een Noord-Afrikaans land heeft.

Mijn nieuwe thuis is Cascades d’Ouzoud waar ik al vrienden heb van de vorige keren. Ouzoud is een dorpje in het Midden Atlas gebergte, zo’n 2 uur rijden van Marrakech, waar de grootste en meest prachtige watervallen van Marokko te vinden zijn. Ik zal hier wonen als ik niet in het veld ben.

Begin juni ga ik het veld in voor de eerste keer en begint mijn onderzoek. Mijn thuis zal dan het stadje Azrou worden dat midden in het grootste nog resterende leefgebied van de berberapen ligt, de cederbossen van het Midden Atlas gebergte.

Tot dusver ben ik bezig geweest met de voorbereidingen voor mijn onderzoek, het regelen van een vergunning om de auto langer dan 6 maanden hier te houden en een gids te zoeken.
Ik heb een gids/ assistent gevonden, Karim (zie foto), die in Ouzoud woont, wat het voordeel heeft dat hij kan rijden naar Azrou, wat zo’n 5 uur rijden is, en ik ken hem al goed. Karim is een enthousiaste man, een echte Berber uit de bergen, en heeft veel zin om te beginnen. Het is de bedoeling dat ik maandelijks zo’n 2 weken in het veld ben.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?