22 mei 2006

 

Marrakech & presentatie


Sinds een week heb ik de sleutel van mijn heuse eigen appartement in Marrakech. Ik ben hier bijzonder blij mee want ik heb al een lange tijd geen eigen plek gehad om te wonen. Ik deel op dit moment het appartement met een Pakistaans- Slovenisch meisje die hier onderzoek doet naar de kennis van planten bij de kinderen op school in Marrakech.
Vanmorgen heb ik een presentatie gegeven over de berberapen problematiek aan studenten en professoren van Uppsala Universiteit in Zweden, mensen van de Natural History Museum, van Global Diversity Foundation en ik had iemand van de lokale bosbouwdienst uitgenodigd. De laatste bleek een erg plezierig persoon en ze was erg geinteresseerd in mijn werk. Weer een stapje verder. Weer een ingang. Het is niet makkelijk om hier ingangen te vinden bij de juiste mensen.

Interessant was een discussie die ontstond over de waarde van de apen op het Jama Fnaa plein in Marrakech (zie filmpje). Men ziet de aanwezigheid van deze apen als een soort cultuurhistorisch aspect van Marrakech en het verdwijnen ervan zou een zonde zijn, net als de slangenbezweerders. Met een dergelijke mentaliteit is het toch moeilijk te bevechten! Ook sympathiseerden sommige Marokkanen met het feit dat een aap het equivalent van een maansalaris opbrengt. Op die manier zou het bijna kwalijk zijn deze mensen van een dergelijk hoog inkomen te beroven. Begrijpelijk, maar met een dergelijk instelling zou men bijvoorbeeld ook de handel in drugs of andere kwalijke zaken kunnen goedkeuren.

Er valt een hoop te doen aan mentaliteitsverandering, dat is duidelijk!

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?